Kruidenbommetjes

Toen ik vorig jaar met de herbalistenopleiding begon, vond ik dat heel spannend. Ik vind leren ongelooflijk leuk, verslavend misschien wel op een bepaalde manier, maar het idee dat je toetsen moet doen en dan moet laten zien dat je ook echt begrijpt wat je leert, daar zag ik een tikkeltje tegenop. Inmiddels heb ik het basissemester af en begin ik binnenkort aan de volgende stap om klinisch herbalist te worden. En wat geniet ik van alles wat ik leer!

Wat ik nou helemaal niet wist voordat ik met de opleiding begon, is dat kruiden allemaal een andere functie hebben. Ik wist al wel dat kamille rustgevend is en dat pepermuntthee je spijsvertering kan ondersteunen, maar al die functies hebben dus namen en veel kruiden hebben ook nog eens meerdere functies. Zo zijn er genezende kruiden zoals bijvoorbeeld echinacea, aromatische kruiden [die vaak gebruikt worden binnen de aromatherapie], kruiden die weefsel samentrekken en bijvoorbeeld kunnen helpen om een splinter uit je vinger te krijgen, bittere kruiden die de aanmaak van maagsappen en gal stimuleren waardoor je spijsvertering kan verbeteren en zo kan ik nog wel even doorgaan. Want de lijst is heel lang en dat is ook reden dat de opleiding drie tot vier jaar duurt. ๐Ÿ˜‰

Maar om even een bruggetje te slaan naar het receptje van deze blog, er zijn ook wat ze noemen adaptogene kruiden. Dit zijn kruiden die ons helpen om met stress en spanning om te kunnen gaan en onze algehele balans en ons lichamelijk functioneren versterken, zonder van invloed te zijn op een specifiek orgaan of systeem en zonder ons uit balans te brengen. Nou, dat is een hele mond vol, dus lees die zin nog maar eens. ๐Ÿ˜‰
Adaptogenen faciliteren als het ware veranderingen in ons leven en dus in ons lichaam, in de breedste zin van het woord. Zo kunnen ze je helpen ontspannen waardoor je je bijvoorbeeld beter kunt concentreren. Maar ze kunnen ook ons immuunsysteem ondersteunen en stimuleren of andere lichamelijke processen die uit balans zijn weer normaliseren. Wanneer je adaptogene kruiden eet of drinkt, gaan ze uit zichzelf naar de goede plaats en dat vind ik echt zo wonderlijk. Ze ondersteunen je dus wanneer je stress hebt, maar herstellen ook de disbalans die dat tot gevolg heeft, wat ook effect op ons geestelijk welzijn heeft. Ik vind dat echt mind blowing en geweldig.

Voorbeelden van adaptogene kruiden zijn kamille, basilicum, tulsi, ashwaganda, panax ginseng, zoethout en maca. Er zijn er natuurlijk heel heel veel meer, maar ik noem er gewoon een paar zodat je een beetje een idee krijgt over wat voor kruiden ik het heb. In mijn receptje gebruik ik een aantal van deze kruiden. Al deze kruiden kun je natuurlijk gewoon Googlen en er dan lekker over lezen. Maar nu eerst verder, zodat ik eindelijk dat lekkere en gezonde receptje voor je kan opschrijven.Ons leven op de boerderij is intens, maar tegelijk ook heel rustgevend door hoe we in het leven staan en door hoe we omgaan met bijvoorbeeld tegenslagen. Ik heb dus niet het idee dat ik een gestresst leven heb [wat zeker wel eens anders is geweest]. Maar toch zijn er thuis of op mijn werk altijd wel situaties die wat meer rek van me vragen. Momenten dat ik besef dat iets niet goed opgepakt is of als een collega ineens ziek is en ik veel meer uur moet werken van gepland. Dat soort situaties kunnen bewust of onbewust spanning in ons lichaam veroorzaken, en dan is het natuurlijk heerlijk dat er adaptogene kruiden zijn waarmee we thee kunnen maken, kunnen koken of….waarmee we deze lekkere kruidenbommetjes kunnen maken! En dat heb ik vanmiddag gedaan. Het was een uitprobeersel op basis van een recept dat ik van school kreeg en tot mijn verrassing zijn deze kruidenbommetjes echt goed gelukt. Vergis je alleen niet, want ze smaken ondanks de carobe [of cacao] niet zoals de inmiddels beroemde notendadelchocolade bites die je overal online kunt vinden. Het zijn namelijk kruiden-bommetjes, en dat betekent dat ze dus echt wel een groene nasmaak hebben. Be warned. ๐Ÿ˜‰

Wat je nodig hebt voor zo’n 15 kleine groene bommetjes*
1/4e cup gemalen kruiden
100 gr. gemende noten, zonder cashews en pinda’s, waar ik notenpasta van gemaakt heb [met een scheutje walnotenolie] 3 dadels
1/4e cup gemalen onbewerkte amandelen
1/4e cup carobe of cacao
1 grote eetlepel spirulina
1/4e cup chufa [supergezond en geeft een zoetige smaak] 50 ml water
kokosrasp om de balletjes in te rollen
1/4e cup adaptogene gemalen kruiden. Ik heb deze kruiden gebruikt en wat met de hoeveelheden gespeeld:

  • Tulsi
  • Maca
  • Panac ginseng
  • Kamille

Optioneel: rauwe lokale honing naar smaak, als je het niet zoet genoeg vindt.

Hoe je de bommetjes maakt
Ik heb eerst van de gemengde noten notenpasta gemaakt. De noten in de keukenmachine met een klein scheutje walnotenolie en malen tot het pasta is. Het duurt even, maar dan heb je ook wat. Heb je hier geen zin in, dan kun je natuurlijk ook gewoon gemengde notenpasta kopen, bij voorkeur zonder cashewnoten en pinda’s. In de notenpasta heb ik ook 3 dadels fijngemalen.

Maal nu de kruiden fijn, tot poeder. Let op, als je de deksel van de keukenmachine haalt, ontstaat er een kruidenstofwolk. ๐Ÿ˜‰
Meng nu, op de kokosrasp en het water na, alles door elkaar. Als het deeg dat ontstaat te droog is, voeg je een heeel klein beetje water toe. Meng alles nog een keer, voeg eventueel nog een heeeeel klein beetje water toe, totdat je een dikke niet te natte klomp ‘deeg’ hebt waar je balletjes van kunt kneden. Ik vergat de carobe, vandaar dat die op de foto nog op de groene massa ligt te liggen. Proef trouwens even of je het deeg zoet genoeg vindt. Zo niet dan kun je nog wat honing toevoegen.
Kneed de balletjes nu in elkaar. Tussen mijn handen rollen lukte niet goed, omdat ze op die manier uit elkaar vielen, maar de bolletjes in mijn handpalm kneden ging prima.
Rol de balletjes tot slot door de kokosrasp en klaar ben je!

Enjoy, relax en don’t forget……er zit een groen smaakje aan deze supergezonde antistressballen. ๐Ÿ˜‰

Reageer

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.